سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره وبلاگ

لوگو

آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 16
  • بازدید دیروز: 2
  • کل بازدیدها: 58332



دفتر وکالت دادگران 88019244 - 88019243

چه کسانی می توانند وکیل دادگستری شما باشند: وکیل پایه یک دادگستری - مشاورحقوقی - کارآموز وکالت - بهترین وکیل دادگستری

وکیل دادگستری اصطلاحا کسی است که به نمایندگی و به نیابت شما و از طرف شما برای دفاع در مراجع قضایی و دادگستری حاضر می شود و این با وکیل مدنی (وکیل رسمی) متفاوت است و اگر وکیل مدنی یا رسمی شما (که در دفترخانه اسناد رسمی به وی وکالت داده اید) در کانون وکلا یا مرکز امور مشاوران حقوقی مجوز نداشته باشد، امکان حضور از طرف شما در مراجع حقوقی و قضایی و دادگستری (به عبارت دیگر دادگاه ها و دادسراها) ندارد. در ادامه انواع وکلای دادگستری و اشخاصی که امکان حضور در مراجع قضایی و دادگستری را دارند و همچنین حوزه صلاحیت آن ها تبین می شود.

1- وکیل پایه یک دادگستری:

مجوز و به اصطلاح پروانه وکیل پایه یک دادگستری از کانون وکلای دادگستری صادر شده، لازم به ذکر است کانون وکلای دادگستری بیش از یکصد سال سابقه تاسیس دارد و نیز از سال 1331 از نهادهای مستقل از حکومت محسوب می شود که این استقلال را مدیون مرحوم وکیلدکتر محمد مصدق است. و از اولین اعضای آن می توان به اشخاصی چون دکتر محمد مصدق و سیدهاشم وکیل و محمدعلی دادخواه اشاره کرد و از اعضای متاخر و معاصر آن می توان به دکتر مهدی شهیدی، دکتر ناصر کاتوزیان، دکتر عبدالله شمس، دکتر رضا نوربهاء، دکتر ربیعا اسکینی، دکتر حسن روحانی و دکتر بهمن کشاورز اشاره کرد. وکلای پایه یک دادگستری که از کانون وکلا پروانه اشتغال دارند، امکان مداخله در کلیه دعاوی و کلیه مراجع قضایی و دادگستری را دارند و هیچ محدودیت و ممنوعیت قانونی وجود ندارد.

- لازم به ذکر است در حال حاضر وکیل پایه دو و پایه سه ( کارگشا) نداریم و قوانین  قبلی در این خصوص ملغی و فسخ شده است.

2- مشاوران حقوقی:

مطابق ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه مصوب سال 1379 قوه مقننه، از طریق مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان مجاز شناخته شد که موازی کانون وکلا به متقاضیان، پروانه وکالت دعاوی اعطا کند. به این دسته از مشاوران به اصطلاح وکیل ماده 187 هم می گویند. این دسته از وکلا در ابتدا صلاحیت محدودی دارند ولی بعد از مدتی محدودیت آن ها برداشته شده و مانند وکلای کانون وکلا صلاحیت عام پیدا می کنند. این دسته از وکلا برخلاف وکلای کانون در طول کارآموزی، صلاحیت و امکان کار و فعالیت ندارند.

3- کارآموز وکالت:

پذیرفته شدگان آزمون ورودی کانون وکلا و مرکز امور مشاوران بعد از اخذ قبولی باید حدودا مدت دو سال کارآموزی نمایند و به طور عملی با نحوه رسیدگی و دادگاه و به اصطلاح با فوت و فن کار آشنا شوند. پذیرفته شدگان کانون وکلا در این دوره هرچند محدود، امکان و اختیار قبول پرونده و قبول وکالت دارند ولی کارآموزان مرکز امور مشاوران خیر.

4- وکالت اتفاقی:

مطابق ماده 2 قانون وکالت مصوب 1315/11/25، اشخاصی که معلومات کافی برای وکالت داشته باشند ولی وکیل دادگستری نباشند و شغل آن ها وکالت در دادگستری نباشد، می توانند برای بستگان تا درجه دوم از طبقه سوم خود با شرایطی و ضوابطی که در آیین نامه صدور جوازوکالت اتفاقی (موقت) مصوب 1378/3/3 آمده است، در سال، سه بار مجوز وکالت اتفاقی از کانون وکلا اخذ نمایند.

 




موضوع مطلب : وکیل دادگستری, وکیل پایه یک, وکیل پایه یک دادگستری, کانون وکلا, مشاوران حقوقی, بهترین وکیل دادگستری, کاراموز وکالت, مشاور حقوقی